Glasögonputsare på Biostaden

Skrivet i APU praktik den 2011-11-02 klockan 22:28:47

 

Som sagt så hade jag min praktik på den nyöppnade biografen Biostaden här i Nyköping. Det är en riktigt häftig bio med väldigt högt i tak och jag har trivts underbart bra där i dom två gångna veckorna. Det har varit riktigt lärorikt och jag har faktiskt lyckats bättra på min ganska obefintliga förmåga att prata med folk som jag inte känner. Dock har det varit en ganska annorlunda praktik då jag inte började förens fram mot tre-fyra på eftermiddagen och jobbade fram till elva på kvällen. Men men, det fungerar väl det också. :)

 

I princip alla som jobbade där gav mig arbetsuppgifter och agerade handledare åt mig men dom som jag främst var hos var dom tre maskinisterna Eddie, Jörgen och Peter.

Dom lärde mig hur projektorerna fungerar och hur man använder dom, hur man bemöter biobesökarna, hur man bäst packar om i soptunnorna för att få plats med så mycket skräp som möjligt och hur man effektivast sorterar ut panten. Japp, jag stod och grävde i soptunnor! XD

Dessutom gav maskinisterna (och alla andra som jobbade där) mig tips på hur jag skulle klara mig i arbetslivet och hur man räknar ut moms när man är egen företagare. Det där sista förstod jag dock inte ett skvatt av.

 

Nu skulle jag kunna skryta om en massa tekniskt trams som 3Dn och filmdukarnas storlek men jag tror att jag skippar det eftersom att jag inte tror att någon skulle orka lyssna. XD

 

Och nu kommer vi till varför det står glasögonputsare i rubriken. Nja, nu var det ju så att pusta glasögon inte var det enda jag gjorde men det var en väldigt stor del. Jag hade många olika arbetsuppgifter och ofta skiljde även dom sig från dag till dag. Det här är lite av vad jag fick göra:

 

Putsa 3D-glasögon sittandes på golvet i personalrummet (eftersom att det är nybyggt hade dom inga stolar än XD och tvättmaskinen till glasögonen fungerade inte så man var tvungen att göra det för hand). Det var i alla fall ca 500 glasögon som skulle putsas tre gånger om varje dag. Undrar om mina fingrar någonsin kommer att sluta lukta tvättsprit?

Stå vid insläppet och riva biljetter och visa vart alla ska ta vägen. Ni ska bara veta hur vilsna alla är. Man säger "till höger" och dom går bestämt åt vänster. Pust...

Starta filmerna. Vrida om en nyckel och trycka på en knapp sen vänta i salongen och se till att allt fungerar som det ska.

Dela ut och samla in 3d-glajjor före och efter filmerna. Alltså kämpa med lådor fulla med hoptrasslade glasögon medan det strömmar in folk som bildar kö samtidigt som du ska le och hälsa alla välkomna och "ha det så kul". Stressigt.

Lätt och snabbt städa ur salongerna efter filmerna. Sopa upp tappade popcorn ifrån stolarna och plocka bort lata människors skräp ifrån mygghållarna. Plus stuva omkring innehållet i sopptunnorna för att göra plats för mer skräp.

Hjälpa personalen i kassan att fylla på godishyllorna, vika popcorn-kartonger och göra i ordning dom olika barnmenyerna.

Prata med random biobesökare. Grymt trevligt att prata med alla pensionärer och film-junkies om deras liv, olika händelser och filmer. Det var som en rast fast det ingick i jobbet.

 

Jag är faktiskt den första praktikanten biofolket här i Nyköping har haft och det var ju lite av en ära. Plus att dom tydligen tyckte att jag gjorde ett tillräckligt bra jobb och var tillräckligt trevlig och glad för att dom skulle fråga mig om jag har lust att hjälpa till på kvällar och helger då det är extra körigt. Få betalt för att hänga på bion, tjuvtitta på film och vara social med biobesökare? JA TACK! :D (hoppas dock att tvättmaskinen snart är fixad, vill INTE stå och putsa glasögon något mer)

 

// Gina

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback