Liten retorikutbildning

Skrivet i Allmänt den 2011-11-11 klockan 11:02:33

Hallå!
Igår på fotolektionen hade vi besök av Kalle, en kille som kan det där med konsten att tala. Vi i fotoklassen hade inte riktigt greppat den lilla detaljen än, men jag, och förhoppningsvis alla andra i foto, lärde mig ett och annat igår.

Det började med att Kalle gjorde en presentation av sig själv, sedan fick vi i tur och ordning sänga vad vi hette och vad vi brukade tänka på innan vi skulle göra en redovisning eller liknande. Jag själv har inte att tala inför folk på min topp tio favoritsak att göra, och innan jag talar brukar jag tänka på att tala tydligt då jag har en tendens att mumla och sluddra en hel del när jag talar. Andra tankar kring den frågan var att tala långsamt, välja bort onödiga ord, gå igenom vad som skulle sägas, harkla sig med mera.
Vi fick därefter kolla på en talare och diskutera kring honom, och sedan göra en övning där gruppen delades upp i två och den ena gruppen fick välja plats och publik (ålder, antal) åt den andra och vice versa. Min grupp fick 20 stycken 7-8-åringar ute på en ridbana. Vi valde att göra detta till barnens första ridlektion och vi gick igenom hästens olika delar.
Efter att ha tittat på ännu en talare gjorde vi ännu en övning där en person skulle vara från ett påhittat land samt tala ett påhittat språk och en andra person skulle tolka denne. Övningen lockade till många skratt och var en fin avslutning på dagen innan vi gjorde en liten utvärdering och gick hem för dagen.

/Isabell

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback