Rookiefestivalen 2011

Skrivet i Fotoresor den 2011-11-05 klockan 21:44:14













Okej, nu tänkte jag ta och berätta för er lite mer noggrant vad vi egentligen gjorde på Rookefestivalen. Bjuder på lite bilder ifrån fredagen eftersom jag inte fått de från lördagen (vilket jag vill ha Pernilla!!) Hade tänkt att göra det tidigare men legat sjuk hela lovet och åkt på en maginfluensa, men nu har jag lite ork i kroppen för att blogga lite!

Pernilla och jag träffades på skolan vid 10 och en timme senare kom Nathalie, Isabelle (Emmas assistent) och Alex (en kille som fotade för Rockfoto) och hämtade oss. Då satte vi oss i Emmas minimala bil som inte är gjord för så mycket packning. Ungefär 4 timmar senare var vi framme i Hultsfred, slängde i oss sjukt efterlängtad mat och drog till festivalen där vi kollade läget, fick press-skyltar, armband och allmän information. Sedan åkte vi vidare till de minimala stugorna, bokstavligt talat minimala, var knappt att Alex fick plats med sin luftmadrass på golvet.

Efter att vi gjort oss hemmastadda i vårt nya hem de två kommande nätterna åkte vi till festivalen då vi riggade upp studion och började testfota innan Pernilla stod redo med kameran och jag och Nathalie försökte haffa in folk. Vår uppgift var alltså att fota besökarna på festivalen för Rockfoto, och sedan skulle vi redigera bilderna vi tagit som sedan kom upp på hemsidan (www.rockfoto.nu). Vi hade scheman som vi skulle gå efter som såg ut så att 19.00 började Pernilla fota då jag haffade folk, 20.00 fotade jag då Nathalie haffade folk och Pernilla redigerade sina bilder, 21.00 fotade Nathalie, Pernilla haffade folk, jag redigerade och sådär höll det på fram till 02.00.

Även om det var helt sjukt roligt och lärorikt var det minst lika hemskt och jobbigt. Vi stod inte särskilt långt ifrån öppningen och insläppet så vi frös en hel del, samt att våra ryggar, ben och fötter gick sönder. Särskilt min rygg. Var helt gudomligt skönt att lägga sig i den där lilla obekväma våningssängen i stugans sedan. Sedan var det inte bara roligt för att vi älskar att fota, utan för att fulla människor verkligen är roliga. Vissa kom tillbaka minst 5 gånger och ville vara med på kort och andra bad oss vara med på bilder (som ni ser här över, lite randoms jag inte en vet namnet på liksom). Ungdomar med alkohol i kroppen blir också väldigt tröga och vingliga så framförallt under lördagen fick vi seriöst utbrott på alla som rev ner bakgrunden hela tiden eftersom de gick bakom strecket vi tejpat och inte framför trots att vi bett dem. Vi typ "F R A M F Ö R bruna strecket", och de typ "JAHAAA, BAKOM!!". Ah, ni fattar.

Lördagen bestod av en hel del chill under förmiddagen, vi började ju faktiskt inte förrän halv 7. Så vi redigerade bilder och sov en del innan vi gjorde oss i ordning. Lördagen såg i princip ut likadant som fredagen förutom att jag och Nathalie var de enda som fotade, Pernilla gjorde typ.. annat! Haha. Nejmen det var en massa band hon ville se, så följde inte schemat särskilt mycket under lördagen utan gjorde lite som vi kände för. Det funkade hur bra som helst.

När Kapten Röd spelades så fotade vi alla tre, vi fick ju stå i fotodiket framför scenen vilket var hur coolt som helst. Sedan stod Pernilla och jag och kollade ett tag till innan hon och jag tog sista fotopasset. Sedan kan nu ju gissa hur sjukt jävla slut man var. Bara dog hela vägen hem under söndagen.

Med andra ord: Helt underbart fantastiskt jätteroligt men samtidigt så jävla jobbigt.

/Alexandra, www.alexandraeriksson.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback