En början på mitt arbetsliv..

Skrivet i APU praktik den 2011-10-19 klockan 10:48:39



Hallå där! Jag börjar med att slänga in två bilder jag fotade i helgen, en på frost och en på någon gammal
rutten blomma av något slag haha!

Just nu sitter jag på min gamla skola i min gamla bildsal med ett helt gäng åttor som kollar på en film på engelska. 
Jag har valt att ha min APU-plats på Malmaskolan där jag gick i högstadiet.
Jag hänger med min gamla bildlärare Maarit Cooper då jag ska hjälpa henne att lära ut
lite grunder i foto då det inte är en av hennes starka sidor, även fast hon är grym på att rita!

Gårdagen var min första dag då Maarit är ledig på måndagar, så en till helgdag till mig, check! 
Igår presenterade jag mig för en klass med sjuor. Dom är 13 år, jag hade faktiskt glömt bort hur liten
man var då, eller har generationerna krymt? Anyway så var jag faktiskt nervös. Jag har ingen aning
om varför, dom är ju 5 år yngre än mig så vad är det värsta dom skulle kunna göra? Bua och kasta 
rutten frukt på mig? Nejdå, dom var faktiskt trevlig, lite blyga inför mig och högljudda, som alla barn i
den åldern är!

Jag var sedan med på en bildlektion med en klass med nior, min lillebror går i den klassen för övrigt och
hans teckning han hade målat var lite speciell.. en jättestor mask med en prinsessa på? vad fan liksom haha..
Där presenterade Maarit mig och vi berättade att jag kommer hjälpa till under deras pågående thing som 
dom sysslar med på engelskan. Dom har en rockgrupp eller en popgrupp (eller vilken musik dom nu gillar..)
som dom ska göra en hemsida till. Jag ska vara där och fotografera dom så att dom kan göra som ett
skivomslag ungefär. Ska photoshopa, fotografera, fixa och trixa så som dom vill ha det, Maarit tyckte att
det skulle bli som ett uppdrag för mig och 'leka' lite som en fotograf liksom. Kommer nog bli jätteroligt,
ser fram emot det riktigt mycket faktiskt!

Sista lektionen som jag hade var en klass med åttor, där började jag lektionen med att berätta vem jag är
och vad jag gör här. Såg faktiskt ett par leende på läpparna på vissa av eleverna (vilket jag tycker är
urkul!). Efter det drog jag igång en power point redovisning jag klistrade och klippte ihop på mina raster
under dagen. Maarit hade gått igenom lite reklam med dom innan jag började så jag tänkte spinna vidare
lite på det. Så jag tog upp lite om etos, gick igenom hur en nyhetsstudio och bolibompastudion är uppbyggd,
hur programledarna klär sig och varför. Fick igång eleverna då jag hade lagt in frågor i min redovisning
och dom verkade faktiskt tycka att det var roligt. Efter det hade vi ca 30 minuter kvar av lektionen så jag
och Maarit hade skrivit små lappar med olika känslor skriva på som dom skulle få fotografera och tolka,
vissa lyckades faktiskt riktigt, riktigt bra, medans andra fotograferade en matte-bok då de hade känslan
"hat". Kul att se hur högstadieelever tolkar sådant när dom inte går en media utbildning som jag gör. 
Fick även en kommentar på facebook av en mamma till en av eleverna att eleven hade tyckt att lektionen
var riktigt rolig och bra, sånt känns så himla kul! :)

Idag ska jag ha årskurserna 6-9 på bild-profilen, ska fotografera dom och fixa iordning en blogg efter
deras önskningar, kommer bli riktigt roligt! :)

Avslutar med en bild på en ekorre! :) / Pernilla Carlsson - www.chaosflickan.blogg.se 

Kommentarer
Postat av: isabell

U so grym!

2011-10-19 @ 11:45:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback